Projekty

Poniżej znajdują się opisy części projektów (z)realizowanych przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową.

Opisów pozostałych naszych działań szukaj w dziale Nasze działania.

Projekty

 

Rowerowa sieć partycypacji społecznej w polityce transportowej

W skrócie

Projekt to kompleksowy pakiet działań dla podniesienia efektywności udziału społecznego w polityce rowerowej na szczeblu krajowym i lokalnym. Polega na wsparciu aktywności obywatelskiej w celu uzyskania przełomowej i trwałej zmiany w jakości współpracy międzysektorowej dla poprawy zarządzania politykami rowerowymi.
Odpowiada na niedobór know-how w zakresie budowy infrastruktury, zarządzania polityką rowerową i ułomność dialogu społecznego, skutkujące dziś bardzo nieefektywnym wykorzystaniem środków publicznych.

Zakłada:

  • wykonanie kompleksowej oceny polityki rowerowej realizowanej w 10 miastach, dającej podstawy do wytyczania kierunków,
  • uruchomienie funkcji krajowego rzecznika rowerzystów ułatwiającej organizacjom wpływanie na instytucje państwowe,
  • uruchomienie modelowej ogólnopolskiej platformy współpracy międzysektorowej iinternetowego portalu wymiany doświadczeń i transferu wiedzy.

Bezpośrednimi odbiorcami są samorządy, instytucje rządowe i organizacje rowerowe 18 miast.

Po co ten projekt?

Problemy do rozwiązania

  • Ograniczenie mobilności i gorsze warunki życia w miastach (korki, hałas, spaliny, zapylenie, degradacja przestrzeni) związane z nadmiernym wzrostem ilości samochodów (np. Wrocław ma ok. dwukrotnie wyższą liczbę aut na 1000 m-ców niż Berlin, Warszawa jest jednym z najbardziej zatłoczonych samochodami miast na świecie: 1918 aut na km2)
  • Brak wykorzystania potencjału ruchu rowerowego jako sprawdzonego i najtańszego antidotum na problemy komunikacyjne (wg. danych Komisji Europejskiej ruch rowerowy w polskich miastach to 1-3 % - w Europy Zach.- 15- 50%)
  • Powolne powstawanie i zła jakość powstającej infrastruktury (brak polskiej myśli technicznej) – wg raportów MdR. ok. 80% nie poprawia komfortu ani bezpieczeństwa jazdy (nieefektywnie wydane środki)
  • Brak bezpieczeństwa (4 razy więcej wypadków z rowerzystami niż średnia w Europie! wg danych SEWiK 2007- 2012).

Miejsce dźwigniowe

Udział społeczny w procesie programowania, realizacji i ewaluacji polityki rowerowej ma kapitalne znaczenie DLA PRZECIWDZIAŁANIA wysoce nieefektywnemu wydatkowaniu publicznych (roczne budżety row. miast to od 1 do kilkunastu milionów zł). Istnieje korelacja między ilością i jakością infrastruktury rowerowej i efektywnością polityki rowerowej a aktywnością organizacji rowerowych. Wzmocnienie działań Miast dla Rowerów może realnie usprawnić politykę rowerową na szczeblu ogólnopolskim i lokalnym – brak wzmocnienia działań poskutkuje pogłębieniem problemów zarysowanych powyżej.

Geneza projektu

Projekt zakłada wsparcie i optymalizację mającego obecnie miejsce w Polsce rozwoju aktywności obywatelskiej wokół polityki rowerowej w kluczowym momencie pojawienia się kolejnej transzy środków pomocowych z UE.
Projekt zrodził się jako efekt wnikliwej diagnozy zjawiska, dokonanej w ramach zrealizowanych projektów sieciowych o podobnej tematyce oraz stanowi ich uzupełnienie i kontynuację.
Zestaw działań dobrany został pod kątem wykorzystania szansy DOKONANIA  RZEŁOMOWEJ ZMIANY JAKOŚCIOWEJ W POLITYCE rowerowej kraju, która zrodziła się ze współpracy środowiska rowerzystów z parlamentarzystami zainteresowanymi rozwojem ruchu rowerowego. Rok przedwyborczy sprzyja skłonności władz do dialogu i realizacji postulatów społecznych.

Planowane działania

  1. Społeczny audyt polityk transportowych w miastach

    – w 10 ośrodkach objętych projektem wykona zostanie kompleksowa diagnoza prowadzonej lokalnie polityki rowerowej. Wykonawcami będą działacze rekomendowani przez działające lokalnie organizacje sieci MdR, którzy podczas badania będą wykorzystywać wolontariacki potencjał organizacji.
    Zadaniem audytora będzie badanie, zbieranie i opracowywanie danych oraz koordynowanie działań wolontariuszy zaangażowanych w projekt, którzy utworzą tzw. lokalną sieć monitoringu społecznego infrastruktury obejmujący cały obszar danego miasta (generowanie aktywności społecznej).
    Metodyka raportu bazować będzie na wcześniejszych doświadczeniach org. row., które realizowały w 2011 roku podobne zadanie (wnioski poewaluacyjne) oraz na metodyce BYPAD (Bicycle Policy Audit) – narzędzia oceniającego polityki rowerowe rekomendowanego przez ECF (Europian Cyclist Federation).
    Polityki rowerowe ocenione zostaną w oparciu nowoczesne (innowacyjne w skali kraju) wskaźniki, zastępujące popularny obecnie, ułomny wskaźnik oceny przyjazności rowerowej miasta za pomocą tzw. „długości ścieżek rowerowych”. Audytorzy ocenią zarówno ilość i jakość infrastruktury rowerowej, stopień realizacji głównego szkieletu tras rowerowych, przyjazności rowerowej ulic w centrum miasta. W skład raportu wejdą też zagadnienia szersze, dotyczę spójności obecnie realizowanej polityki z obowiązującymi dokumentami, efektywności udziału społecznego i zarządzania polityką rowerową.
    Raporty zostaną upublicznione i stanowić będą przyczynek do szerokiej dyskusji publicznej. Przekazanie będzie miało formę happeningu, podczas którego organizacje złożą publicznie samorządowi ofertę współpracy w celu optymalizacji polityki rowerowej.
    Na post. raportów wykonany zostanie raport syntetyczny, który podsumuje zebrane dane i da podstawy do wskazania kierunków działań naprawczych na poziomie krajowym (polityki rowerowej kraju).
     

  2. Spotkania warsztatowo-audytowe MdR w miastach.

    W każdym z miast odbędą się dwudniowe spotkania mające na celu wsparcie procesu lokalnych zmian poprzez wsparcie merytoryczne lokalnej organizacji i wzmocnie (zainicjowanie) lokalnego dialogu społecznego wokół tematu polityki rowerowej. Spotkania są zadaniem komplementarnym w stosunku do procesu audytowania.
    Wzorem BYPAD badanie jest pretekstem do rozpoczęcia procesu współpracy pomiędzy samorządem, a aktywistami rowerowymi i ekspertami związanymi z MdR. Centralnym punktem wydarzenia jest prezentacja wyników prowadzonego lokalnie audytu (w stadium w jakim się proces badania znajduje). Wizyta ekspertów i działaczy rowerowych z całej Polski ułatwi organizacji lokalnej spojrzenie na lokalną politykę rowerową z zewnątrz, w sposób bardziej obiektywny. Jednocześnie podniesie to rangę wydarzenia (i audytu) w oczach przedstawicieli samorządu, ponieważ to osoby z zewnątrz (nie skażone ewentualnym lokalnym konfliktem), będą przyglądały się działaniom.
    Wydarzenie będzie atrakcyjne dla mediów, dzięki czemu komunikat o efektach spotkania z niego płynący dotrze do szerokiej opinii publicznej, jednocześnie obecność mediów będzie rodzajem presji „zachęcającej” do przyjęcia proponowanego dialogu. O ile sam raport mógłby być odebrany jako krytyka, to dzięki spotkaniu władze dostaną od organizatorów zaproszenie do dialogu mającego na celu optymalizację działań na rzecz ruchu rowerowego.

    1 dzień spotkania
    będzie miał charakter otwartego spotkanie warsztatowego (6h) z udziałem przedstawicieli lokalnego samorządu (urzędników, radnych), działaczy i ekspertów lokalnych (miejscowej uczelni technicznej) i przyjezdnych (działaczy, ekspertów i oficerów rowerowych z innych miast). Punktem wyjścia będzie prezentacji raportu dla miasta, a następnie zebrani razem wypracują razem wnioski optymalizacyjne dla lokalnej polityki rowerowej, w drugiej części (2h) efekty wspólnej pracy zaprezentowane będą podczas debaty publicznej. Do udziału w wydarzeniu zostaną zaproszone media.

    2 dzień
    będzie służył wymianie wiedzy i umiejętności między działaczami organizacji. Punktem wyjścia będzie zapoznanie się z lokalnymi dobrymi praktykami (6 h + 2h - terenowe wizje lokalne), na spotkanie zaproszeni będą też organizacje z regionów i miast sąsiadujących z miastem goszczącym wydarzenie potencjalni członkowie MdR.
    Podczas drugiego goście pomogą ewaluować działania organizacji lokalnej i poprawić jej taktykę i strategię działania.

    Przewidziane jest 10 spotkań (jedno w każdym z miast objętych audytem), z czego na 3 oprócz ekspertów zaproszona będzie większa ilość działaczy i oficerów rowerowych (dodatkowe 20 osób). Przewidywana ilość uczestników spotkań mniejszych to 20-30 osób, a większych o zasięgu regionalnym to 40-50 osób.

    Ryzyko: niechęci samorządu do dialogu, minimalizować ma konstrukcja zadania.
     

  3. Ogólnopolski kongres rozwoju ruchu rowerowego

    Prestiżowe wydarzenie promujące dobre praktyki i udział społeczny, będące jednocześnie platformą dialogu międzysektorowego. W programie prezentacja dorobku projektu i wystąpienia prelegentów z Polski i UE (prezentacja dobrych praktyk).

    1. dzień konferencyjny
    przeznaczony dla urzędników, parlamentarzystów, NGO, biznesu. Tematy: efektywne formy udziału społecznego, wzorcowa infrastruktura, stymulowanie ruchu rowerowego, itp. oraz prezentacja wyników audytów i rekomendacji (6h) (80 -100 osób);
    2 dzień warsztatowo-szkoleniowy
    dla członków (i potencjalnych członków) MdR z mniejszych miast i gmin, z udziałem oficerów rowerowych (6h) (charakter branżowy, pogłębienie zagadnień poruszanych I dnia na poziomie bardziej specjalistycznym ze szczegółową prezentacją dobrych praktyk i miejscem na dyskusje), (30- 50 osb.)
    3 dzień
    - sprawy MdR z udziałem działaczy organizacji zrzeszonych i nowych, w programie: ewaluacja działań ogólnopolskich, wytyczanie kierunki działania, ustalenia strategiczne i taktyczne (8 h) (20 osb.)

    Obecność na Kongresie przedstawicieli władz i instytucji państwowych szerokiej publiczności i mediów powinno poskutkować publicznymi deklaracjami np. w sprawie systemowej współpracy z organizacjami.

    Ryzyko:
    ewentualne małe zainteresowanie ze strony samorządów minimalizować będzie pozyskanie za pomocą PGR prestiżowych patronów.
     

  4. Krajowy Rzecznik Rowerzystów (KRR)
    Zatrudniona będzie osoba współpracująca z instytucjami państwowymi w sposób ciągły i odpowiednio intensywny dla efektywnego udziału społecznego w polityce rowerowej państwa (14 miesięcy). Praktyka pokazuje, że taka forma działania daje największe szansę i sukcesu ważnych procesów, zainicjowanych i realizowanych obecnie przez MdR. Sukcesu polityk rowerowych realizowanych przez samorządy zależy w znacznej mierze od rozwiązań systemowych możliwych do wprowadzeni jedynie na szczeblu krajowym, czego organizacje rowerowe nie są w stanie osiągnąć bez koordynacji działań i posiadania reprezentanta działającego w ich imieniu. Np. aktualnie złe przepisy utrudniają lub uniemożliwiają powstawanie nowoczesnych, sprawdzonych i bezpiecznych rozwiązań popularnych w Europie jak śluzy rowerowe, dopuszczenia pod jazdy pod prąd, znaki określające położenie rowerzysty na jezdni, sygnalizatory trójkomorowe.

    Instytucje i przedmiot planowanej współpracy:

    Parlamentarna Grupa Rowerowa – jest kluczowym partnerem jeśli chodzi o wsparcie postulatów społecznych i ułatwienie dotarcia do innych instytucji (bardzo ważne jest zatem maksymalne wykorzystanie szansy jaką ta modelowa współpraca daje do końca obecnej kadencji Sejmu RP, obecne cele PGR są zbieżne z celami MdR).

    MI i R – jest ma bardzo ważnym partnerem z uwagi, na to, że poprzez przepisy zawarte w rozporządzeniach może kształtować standardy infrastruktury oraz decydować fundusze na infrastrukturę rowerową; MIiR jest też instytucją, która może uchwalić politykę rowerową kraju - co jest głównym celem strategicznym MdR.

    KRBRD, Policja - tu kierunkiem działania jest doprowadzenie do zmiany doktryny edukacji BRD (policja jest dziś instytucją która blokuje swoimi opiniami, wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań) i możliwość pozyskiwania funduszy na działania miękkie na rzecz poprawy BRD.

    MEN – celem współpracy reforma anachronicznego systemu szkolenia rowerzystów w Polsce i wejście do szkół z praktycznym szkoleniami rowerzystów;

    - celem jest uruchomieni mechanizmu finansowego wsparcia dla ruchu rowerowego (np. środki w NFOŚiGW dla samorządów na inwestycje modelowe i NGO na działania miękkie).

    Do zadań rzecznika należeć będzie przygotowywanie pism, ofert współpracy, opracowywanie i wspólnych stanowisk podpisywanie listów intencyjnych, czynienie ustaleń technicznych, tworzenie planów pracy nad wspólnymi projektami, merytoryczne przygotowanie spotkań międzysektorowych, opracowanie raportu nt. polityki rowerowej w Polsce (komplementarność z działaniem nr1).

    Ryzyko:
    umiarkowana wola realizacji postulatów przez instytucje, sprzyjać woli współpracy będzie okres przedwyborczy i duża intensywność działania rzecznika.
     

  5. Wymiana informacji i promocja

    Uruchomienie na bazie istniejącej strony internetowej www.miastadlarowerów.pl interaktywnego portalu internetowego prezentującego dorobek merytoryczny projektu i MdR, co w sposób znaczący poszerzy zasięg oddziaływania projektu. Zawartość: m. in: opisy działań projektowych, raporty społeczne, rekomendacje, efektywne mechanizmy wywierania wpływu i współpracy itp. baza dobrej praktyki i baza bubli, aktualności z miast partnerskich. Na portalu zainstalowane zostanie oprogramowanie pozwalające na prowadzenie mailingowej akcja promocyjnej dla samorządów oraz lista dyskusyjna dla uczestników projektu. Portal prowadzany będzie przez wynajętego w tym celu redaktora (min. 200 artykułów).

Efekty projektu

W ramach działań projektowych udało się doprowadzić do uchwalenia oczekiwanych zmian prawnych w kształcie zbliżonym do propozycji strony społecznej. Był to bardzo duży sukces, gdyż uchwalone zmiany prawne otworzyły gigantyczne możliwości w zakresie tworzenia nowych udogodnień dla rowerzystów, takich jak np. pasy, śluzy i kontrapasy dla rowerów, sygnalizatory trójkomorowe oraz możliwość dopuszczania ruchu „pod prąd” na drogach jednokierunkowych. W miastach, gdzie realizowano projekt doszło do poprawy sytuacji w zakresie dialogu pomiędzy organizacją i samorządem oraz w funkcjonowaniu organizacji (wzmocnieniu uległ ich potencjał merytoryczny). W przypadku 3 miast, dzięki przyjęciu przez samorządy postulatów sformowanych w trakcie projektu zaszła bardzo istotna zmiana jakościowa realizowanej polityki rowerowej. W 10 dużych polskich miastach wykonano społeczne audyty polityk rowerowych, a zebrany materiał opracowany został w raporcie podsumowującym.Odbyły się tam spotkania działaczy rowerowych z przedstawicielami samorządu poświęcone lokalnej polityce rowerowej oraz spotkania poświęcone doskonaleniu działań lokalnej organizacji z udziałem ekspertów. Projekt finansował działanie krajowego rzecznika rowerzystów, którego zadaniem było pośrednictwo pomiędzy instytucjami państwowymi i samorządowymi a organizacjami. Projekt zakończył Ogólnopolski Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego w Warszawie prezentujący rezultaty projektu. Beneficjentami projektu byli samorządowcy, działacze organizacji rowerowych, a także urzędnicy państwowi i parlamentarzyści. Partnerem w projekcie było Stowarzyszenie Miasta dla Rowerów, reprezentujące w projekcie organizacje z miast. Wszystkie działania projektowe wykonywane były w ścisłej współpracy z lokalnymi organizacjami, natomiast działania ogólnopolskie konsultowane z Zarządem partnera.
W ramach projektu wzmocniono też kapitał ludzki organizacji poprzez przeszkolenie 3 członków organizacji na certyfikowanych audytorów BYPAD.

Finansowanie

Projekt „Rowerowa sieć partycypacji społecznej w polityce transportowej” współfinansowany jest z Funduszy EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji oraz z Gminy Wrocław (www.wroclaw.pl).

Czas trwania

Projekt trwa od października 2014 do listopada 2015.

Rowerowa Szkoła

„Rowerowa Szkoła” to projekt edukacyjny o zasięgu krajowym skierowany do uczniów z liceów, gimnazjów i ostatnich klas szkół  podstawowych. Realizowany jest w ramach ogólnopolskiej sieci organizacji rowerowych „Miasta dla Rowerów”. Operatorem projektu jest Wrocławska Inicjatywa Rowerowa.

Cele 

Cele nadrzędne to promocja roweru jako dobrego środka transportu na miasto oraz zachęcanie do codziennego pedałowania wraz z praktyczną podpowiedzią jak to robić bezpiecznie. Poprzez informowanie i promowanie jazdy rowerem wierzymy, że uda nam się zainicjować i wepsrzeć zmiany, które mają przyczynić się do przemiany szkół w miejsca bardziej przyjazne rowerzystom.

Uczestnicy otrzymają szansę zrozumienia podstawowych funkcji systemu transportowego miasta, oddziaływania różnych środków transportu na środowisko i powszechną mobilność oraz jakość naszego życia, ale także zdołają nauczyć się zasad bezpiecznych zachowań komunikacyjnych i poznać w praktyce możliwości oddziaływania obywateli na politykę transportową swojego miasta.

Działania

Wyznaczone cele chcemy realizować poprzez:

  • Prelekcje multimedialne dla uczniów na temat roli roweru w systemie transportowym nowoczesnego miasta oraz praktycznych zasad bezpiecznej jazdy (zajęcia prowadzone przez naszych edukatorów – praktykujących rowerzystów);
  • Materiały edukacyjne, a wśród nich bogaty pakiet scenariuszy lekcji w temacie zrwnoważonego transportu, których motywem przewodnim jest rower, powiązany z różnymi przedmiotami szkolnymi, zawierający również praktyczne instrukcje działań prorowerowych angażujących dzieci i młodzież (do wykorzystania w całości lub w części);
  • Pomoce dydaktyczne - broszurę, prezentację multimedialną, filmy edukacyjne na temat bezpiecznej jazdy rowerem i inne;
  • Portal internetowy rowerowaszkola.pl jako podstawowy kanał komunikacyjny wykorzystywany w projekcie. Można na nim znaleźć bardziej szczegółowe informacje oraz zarejestrować się w konkursie. Ponadto portal ma stać się platformą wymiany dobrych praktyk, pomysłów i inspiracji między placówkami edukacyjnymi z całej Polski;
  • Narzędzia do przeprowadzenia rowerowego audytu szkoły i okolicy oraz stworzenia rowerowego planu mobilności (internetowy formularz wraz z instrukcjami) – z możliwością otrzymania odpowiednich certyfikatów;
  • Konkurs internetowy z atrakcyjnymi nagrodami dla najaktywniejszych nauczycieli, uczniów, klas oraz wyróżnionych placówek (nagrody: stojaki rowerowe dla szkoły wraz z systemem monitoringu, spotkania i wyjazdy na „mini wyprawy” rowerowe ze znanym podróżnikiem, atrakcyjne akcesoria rowerowe).

We wszystkich działaniach edukacyjnych oraz przy wprowadzaniu pro rowerowych zmian w szkole i jej najbliższym otoczeniu oferujemy wsparcie merytoryczne.

Finansowanie

Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Gmina Wrocław

Czas realizacji

I edycja projektu: rok szkolny 2011/2012 oraz 2012/2013.
II edycja projektu: rok szkolny 2013/2014 oraz 2014/2015.

Koordynator

Cezary Grochowski, c.grochowskiateko.org.pl

Rowerowa Sieć Społecznego Nadzoru

Cele

Celem głównym projektu jest zwiększenie nadzoru i partycypacji społecznej w tworzeniu i realizacji polityki transportowej w miastach i na szczeblu ogólnopolskim poprzez  wsparcie wspomnianego wyżej pozytywnego procesu.

Cele szczegółowe projektu przedstawiają się następująco:

  • wymiana doświadczeń oraz podnoszenie kwalifikacji działaczy społecznych organizacji rowerowych  w zakresie nadzoru społecznego i współpracy z samorządami,
  • wsparcie strukturalne współpracy pomiędzy organizacjami rowerowymi, a PGR i MI (partycypacja społeczna przy kreowaniu polityki rowerowej państwa),
  • promocja najlepszych praktyk w zakresie partycypacji społecznej w Polsce i UE,
  • upublicznianie parametrów opisujących polityki transportowe w polskich miastach,
  • wykonanie diagnozy polityki rowerowej państwa z sugestiami optymalizacji rozwiązań,
  • aktywizacja społeczności lokalnej w zakresie udziału społecznego w realizacji polityk transportowych,
  • usprawnienie kanału informacyjnego pomiędzy działaczami organizacji a środowiskiem rowerzystów.

Działania

  • Spotkania szkoleniowe przedstawicieli organizacji MDR
  • Wizyta studyjna dla działaczy MDR (Holandia/Niemcy/Dania)
  • Spotkania warsztatowe przedstawicieli MDR z PGR w Sejmie
  • Monitoring  procesu konsultacji społecznych pakietu prorowerowych zmian prawnych w Ministerstwie Infrastruktury.
  • Opracowanie społecznych raportów na temat kształtu polityk transportowych w poszczególnych miastach sieci
  • Publikacja promująca dobre praktyki współpracy organizacji pozarządowych i samorządu  
  • Opracowanie syntetycznego Raportu na temat wdrażania polityk ruchu rowerowego w Polsce 
  • Organizacja konferencji ogólnopolskich prezentujących najlepsze praktyki z zakresu partycypacji społecznej 
  • Organizacja  seminariów regionalnych prezentujących najlepsze praktyki z zakresu partycypacji społecznej
  • Modernizacja i przebudowa witryny www.rowery.org.pl
  • Lokalne akcje promocyjne
  • Plakaty i nalepki odblaskowe na ramę rowerową

Finansowanie

Projekt „Rowerowa sieć społecznego nadzoru polityki transportowej w polskich miastach” współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Czas realizacji

01.09.2009 - 01.09.2011

Koordynatorzy

Jakub Szymczak, j.szymczakateko.org.pl
Cezary Grochowski, c.grochowskiateko.org.pl

Rowerowe Przyspieszenie

Kampania edukacyjno-promocyjna na rzeczrozwoju komunikacji rowerowej i popularyzacji idei zrównoważonego transportu w Polsce

Cele

Projekt mający na celu wsparcie procesu rozwoju ruchu rowerowego w dużych miastach naszego kraju. Zakłada realizację kilku ważnych pakietów działań edukacyjnych, nastawionych przede wszystkim na wzrost świadomości ekologicznej wśród kluczowych dla procesu rozwoju ruchu rowerowego grup społecznych oraz bezpośrednią edukację dzieci i młodzieży, a za ich pośrednictwem – dotarcie do rodziców oraz, poprzez media, do szerszych kręgów społeczeństwa. Ponadto efektem projektu będzie zacieśnienie współpracy oraz transfer wiedzy i doświadczeń pomiędzy samorządami, rowerowymi organizacjami pozarządowymi (sieć „Miasta dla Rowerów”), Parlamentarną Grupą Rowerową (PGR) i Ministerstwem Infrastruktury.

Działania

  • pilotażowy program edukacyjny w szkołach („Rower jest OK – czyli dlaczego warto jeździć rowerem w mieście”)
  • spotkania Sieci Miasta dla Rowerów z Parlamentarną Grupą ds. Rozwoju komunikacji Rowerowej (PGR)
  • warsztaty dla projektantów i urzędników Zasady tworzenia dobrej infrastruktury rowerowej w mieście

Finansowanie

Narodowy Fundusz Ochorony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Czas realizacji

marzec 2010 - wrzesień 2011

Koordynator

Cezary Grochowski, c.grochowskiateko.org.pl

Wspieranie pozarządowych organizacji ekologicznych w 2010 ROKU

Cele

Wsparcie strukturalne rozwoju i wypracowanie narzędzi pozwalających na stabilny rozwój organizacji.

Działania

1. Stworzenie zaplecza do obsługi imprez masowych

  • Wynajem sceny oraz sprzętu nagłaśniającego na imprezę masową w czerwcu 2011.
  • Zakup elementów wizualnych: flag oraz namiotu firmowego.

2. Aktywne działania promocyjne i aktywizacyjne.

  • Organizacja otwarych spotkań 
  • Wykorzystanie narzędzi informatycznych
  • Strona internetowa – wizytówka stowarzyszenia w sieci 
  • Stoisko promocyjne na imprezie masowej

3. Strategia rozwoju stowarzyszenia i współpraca z biznesem.

  • wypracowanie strategii rozwoju stowarzyszenia. 
  • opracowanie oferty współpracy z biznesem

4. Stworzenie zestawu profesjonalnych narzędzi promocyjnych.

  • Opracowanie i wydanie wizytówki, ulotki, nalepki odblaskowej, papieru firmowego.

Finansowanie

Narodowy Fundusz Ochorony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Czas realizacji

1.01.2011-30.12.2011

Koordynator

Radek Lesisz, r.lesiszatrowerowy.wroclaw.pl